نقش آب رادیاتور در مراقبت از خودرو چیست؟

رادیاتورخودرو، یک مخزن حاوی آب و افزودنی های دیگر است که به خنک نگه داشتن خودرو هنگام کار کردن کمک می کند. این قطعه بسیار مهم از بالا رفتن دمای ناگهانی موتور خودرو و رخ دادن حوادث ناگهانی جلوگیری می کند. اگر به وضعیت رادیاتور خودروی خود توجهی نکنید بدون شک باعث خرابی تدریجی آن می شوید و زمانی می رسد که به خودروی شما آسیب های جدی وارد می شود و مجبور هستید هزینه های زیادی را برای تعویض کامل رادیاتور و یا قطعات آسیب دیده اختصاص دهید. بنابراین استفاده از آب رادیاتور با کیفیت مناسب در خودرو اهمیت زیادی دارد.

چه نوع آب رادیاتوری برای خودرو مناسب است؟

 آبی برای رادیاتوری مناسب است که ضمن جلوگیری از یخ زدن آب در زمستان و یا جلوگیری از جوش آوردن خودرو در تابستان از رادیاتور خودرو در مقابل خوردگی و زنگار زدن آن نیز محافظت کند. متاسفانه برخی افراد برای صرفه جویی از آب شهری یا از آب کولر بعنوان آب رادیاتور استفاده می کنند درحالیکه زیان آن بیشتر است زیرا آب شهری دارای املاح زیادی است که به مرور با تبخیر آب این املاح داخل رادیاتور رسوب کرده و باعث گرفتگی و خوردگی لوله‌های رادیاتور می‌شود. استفاده از آب کولر نیز گزینه مناسبی برای استفاده بعنوان آب رادیاتور خودرو نیست زیرا اگرچه آب کولر فاقد املاح است ولی از خوردگی و زنگ زدگی رادیاتور جلوگیری نمی کند. بنابراین آب رادیاتور مناسب آبی است که علاوه بر نداشتن املاح، حاوی مواد ضد خوردگی و ضد جوش در تابستان و ضد یخ برای زمستان نیز باشد.

آیا رنگ آب رادیاتور در کیفیت آن مناسب است؟

امروزه در بازار آب رادیاتور با رنگهای مختلفی نظیر رنگهای سبز، فسفری، زرد یا قرمز و نارنجی عرضه می شود. برخی از افراد فکر می کنند که آب رادیاتور سبز یا فسفری (که بصورت گسترده در بازاز یافت می شود) بدلیل داشتن ضدیخ مناسبترین آب است در حالیکه مواد اصلی تشکیل دهنده ضد یخ (یعنی اتیلن گلیکول و پروپیلن گلیکول) بی رنگ هستند و رنگ آنها ناشی از افزدن رنگ در هنگام تهیه است. بنابراین رنگ آب رادیاتور ملاک تشخیص کیفیت آن نیست بلکه مصرف کننده باید به موادافزودنی آب رادیاتور توجه کند.

آب رادیاتور هر چند وقت یکبار عوض می شود؟

    چک کردن و تعویض آب رادیاتور را در سرویس دوره‌ای خود قرار دهید. اگر شرکت سازنده خودرو بازه‌ای را مشخص نکرده است، حتی در صورتی که متوجه مشکلی نشدید هر 50 هزار کیلومتر یا هر 2 سال آن را تعویض کنید. پیشنهاد می‌شود که در ابتدای هر فصل به طور کلی خودروی خود را بازبینی کنید.

    در ابتدای فصل زمستان و تابستان حتماً مایع خنک کننده را بررسی کنید.

قبل از سفر حتماً مایع خنک کننده را چک کنید تا در طول سفر به مشکل نخورید.

    دفترچه راهنمای خودرو خودرا چک کنید تا ببینید آیا اتومبیل شما از خنک‌کننده “با عمر طولانی” استفاده می‌کند یا نه. در این صورت برای 150 هزار کیلومتر اولیه لازم است که سطح مایع خنک‌کننده را بررسی کنید تا مطمئن شوید که تغییر نمی‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *